چگونه Parsis شکل هند طعم نوشابه

بی بی سی جهان | No comments

یک بطری Pallonji را تمشک نوشابه می آید با این مفید سلب مسئولیت: “حاوی هیچ میوه.” برقی قرمز رنگ و شربتی شیرین به طعم تمشک نوشابه معشوق نماد فرهنگی هند را سریع ناپدید جامعه پارسی – به عنوان به خوبی به عنوان در معرض خطر Irani کافه در غرب شهر بمبئی است.

آن است که خالص گازدار نوستالژی.

اما همکار نزدیک تر به یکی از Pallonji باستان بطری های شیشه ای و شما می توانید تشخیص یک داستان بسیار اهمیت بیشتر: چگونه پارسیس به کمک شکل هند طعم و مزه برای نوشیدنی های غیر الکلی.

بیش از دو قرن گذشته, Parsis ابزاری بودند در popularising و تولید نوشابه های گازدار در هند تخمگذار پایه برای آنچه که امروز $8bn (£6.9 میلیارد دلار) میباشد.

سودا حال تبدیل شدن به یک نوشیدنی محبوب در لندن در اوایل 1800s. شرکت های مانند Schweppes به فروش می رسد ساده گازدار و آب و تبلیغات آن را به عنوان یک اکسیر سلامت. شرکت های دیگر تجربه با طعم انواع دیگری از قبیل لیمو و پرتقال و تمشک.

به ناچار نوشابه در بر داشت راه خود را از قلب امپراتوری به هند بود که در آن یک کالای لوکس برای انگلیسی ها در شبه قاره. در سال 1837 هنری راجرز یک شیمیدان در بمبئی راه اندازی چه بود به احتمال زیاد غرب هند برای اولین بار “آب هوادهی” کارخانه.

راجرز محصول نمی شد به سادگی طراوت pick-me-up. قبل از بمبئی به اتمام مدرن آن فواره در اواخر قرن 19 آن را با اتکا بر آب چاه بود که کثیف و به طور بالقوه کشنده است.

در بهترین زمان ساکنان شکایت از نوشیدن آب گل آلود مایع بود که “بسیار ناپاک هر دو به بینایی و بویایی از قهوه ای مایل به زرد رنگ”. در بدترین زمان درگذشت صدها نفر از شیوع بیماری وبا.

نوشیدن آب گازدار می تواند صرفه جویی در زندگی عادت. پس از همه کربنیک اسید در نوشابه کشته شدن باکتری ها و ویروس ها.

این بود که حتی بیشتر در مورد بعد از اختراع گازدار تونیک آب در سال 1858 که شامل گنه گنه به دفع کردن مالاریا.

Parsis حس یک فرصت تجاری جدید نوشابه های گازدار مصرف می شود توسط خود استعمار کارشناسی ارشد. بسیاری از آنها در حال حاضر درگیر در کسب و کار است که catered برای انگلیسی ها به عنوان commissaries به ارتش و یا صاحبان هتل ها و “اروپا مغازه” در شهرستانها.

آنها اضافه شده نوشابه به موجودی خود را. با توجه به جامعه و فرهنگ, اولین پارسی به حل و فصل در Ahmednagar – گرد و خاکی پاسگاه ارتش در دکن – وارد در شهر با نوشابه-ساخت دستگاه بسته برای یک قاطر که با او slaked تشنگی از سربازان انگلیسی.

توسط اواسط 1800s Parsis شروع به جذب عجیب و غریب نوشیدنی خود را.

در اینجا آنها به عنوان پیشگامان برای سرخپوستان دیگر که تا به حال نگاه نوشابه با سوء ظن.

در سال 1866 به گجراتی مصلح اجتماعی Karsondas Mulji شکایت کرده است که یک ارتدوکس هندو در نظر گرفته خود را به “به خطر انداختن خود دین” اگر او quaffed یک راجرز لیموناد.

در عین حال تنها چند دهه بعد از سرخپوستان از همه طبقات و مذاهب در بمبئی بودند تشویق نوشابه-آب مغازه های بسیاری اجرا شده توسط Iranis (آخرین زرتشتی مهاجران از ایران).

توسط 1913 شهرستان افتخار بیش از 150 مجوز کارخانه نوشابه. Parsis بازی نقش یک فرمانده در این تجارت به عنوان نام خانوادگی آنها به تصویب رسید: Sodawaterwala, Sodawaterbottlewala و حتی Sodawaterbottleopenerwala.

سودا شد در خصوص ادغام در فرهنگی پارچه بمبئی و حتی در آن بافت سیاسی. در سال 1908 SM Edwardes بعد از یک کمیسر پلیس شهر مشاهده شده است که یکی Irani غرفه دیدم خروش تجارت در تمشک نوشابه در طول تظاهرات توده ای علیه رهبر ناسیونالیست Bal Gangadhar Tilak را در محکومیت فتنه.

شیشه و بطری نوشابه و نیز سلاح از انتخاب در شورش و تظاهرات. Homai Vyarawalla این کشور اولین زن حرفه ای, عکاس, به یاد می آورد که سنگ مرمر جلو در بطری نوشابه مورد استفاده قرار گرفت به عنوان کشنده پرتابه در طول anti-Parsi شورش در سال 1921.

به عنوان نوشابه های گازدار رشد بیشتر محبوب پارسی نوشابه امپراتوری رونق گرفت.

بسیاری از حتی قبل از مورخ غربی شرکت هایی مانند کوکا کولا (ثبت شده در سال 1892) و پپسی (1902): Pallonji را برای مثال تاسیس شد در سال 1865.

دو دهه بعد Dinshawji Pandole تاسیس دوک که به نام او پس از نام تجاری کریکت توپ او با استفاده از در حالی که تور انگلستان با یک پارسی تیم کریکت. دوک تمشک نوشابه به خصوص مشهور شد فروش برای یک شاهزاده 12 annas هر ده بطری در سال 1907 (حدود 0.01 امروز). حتی راجرز ترین تاسیس غربی هند نام تجاری انجام شده توسط Parsi سرمایه گذاران در سراسر 1915.

اما پارسی نوشابه شرکت شد و نه فقط محدود به بمبئی. اعضای جامعه تولید هوادهی آب در سراسر هند از کلکته (که قبلا کلکته) به Calicut. برخی حتی راه اندازی فروشگاه فراتر از قاره. از دهه 1920 به بعد, سنگاپور به حال دو رقیب برندهای پارسی نوشابه – Framroz و محفل ققنوس – که jostled برای تسلط بازار از طریق تبلیغات در چینی و مالایی است.

پخش رسانه ای است که بر روی دستگاه شما پشتیبانی نشده

بسیاری از این شرکت ها شد و در مقیاس کوچک. کسب و کار حاشیه بودند نازک و سلیقه و وفاداری به نام تجاری بودند hyper-ترجمه شده.

P Dhunjibhoy و فرزندان احمدآباد توزیع آن طعم نوشیدنی های بولاک چرخ دستی از طریق اوایل 1970s.

در نیزمبد در نزدیکی جنوب شهر حیدرآباد به Marolia خانواده شاغل دوچرخه برای توزیع. Rohinton Marolia که مشغول به کار در این شرکت خانوادگی در طول تعطیلات مدرسه در دهه 1960 به یاد می آورد که چگونه کارکنان خواهد کمرویی پشته چهار جعبه بطری با یک دوچرخه قبل از تنظیم کردن برای صبح توزیع اجرا می شود.

یک محدودیت عمده بود بطری تغذیه پس از بطری های شیشه ای هزینه به مراتب بیشتر از گازدار مطالب ریخت داخل. بنابراین Marolia خانواده استفاده می شود ویژه دور پایین بطری که دشوار بود به پایین بر روی سطوح تخت. این تشویق مشتریان به نوشیدن سودا در یک جرعه و به سرعت بازگشت بطری برای استفاده مجدد.

رقابت شدید تحت فشار قرار دادند و بسیاری از پارسی نوشابه شرکت های خارج از کسب و کار از 1950s اگر چه دوک و راجرز باقی مانده بازیکنان اصلی در بازار هند.

Noshir Langrana سابق مدیر کل در راجرز به یاد می آورد که این شرکت معرفی طعم های جدید به تهیه کردن به, در حال تحول, هندی, سلیقه, چنین به عنوان “ضربه Apoo” – که ترجمه از گجراتی به “یک ضربه” – یک آناناس مخلوط. دوک را با موفقیت به بازار عرضه Mangola که شاغل الهی خمیر Alphonso انبه. این کمک به دفع داخلی رقبا از طریق 1980s.

اما پس از آن شرکت های چند ملیتی به طور کامل تغییر بازی.

پس از بازار هند از آزادسازی در سال 1992 کوکا کولا و پپسی شروع به مصرف بیش از وطنی نوشیدنی.

پپسی بلعیده دوک در سال 1994 و از دست هیچ خواب در axing آن معشوق تمشک نوشابه. بیش از 25 سال پس از او به فروش دوک به پپسی نیروی دریایی Pandole است که هنوز هم مشخصه پاره کردن در مورد آن است.

“وجود بیش از منافع تجاری در ماده” او می گوید. “وجود دارد یک احساساتی دلبستگی به این شرکت است.”

به طوری که این پایان خط برای تمشک نوشابه ؟

PV Solanki مالک فعلی از Pallonji است و نه بدبین. در حالی که سنتی پارسی پایه مشتری نزولی است او شاهد افزایش علاقه از خارج از جامعه است.

“بسیاری از تازه واردین در نظر گرفتن این یکپارچهسازی با سیستمعامل نوشیدنی” او ادعا می کند با استناد به سفارشات از گسترش Irani کافه-رستوران مضمون در هند.

تقاضا برای تمشک نوشابه در واقع دایره کامل از استعمار ریشه: Pallonji را در حال حاضر در لندن که در آن معرفی شده به مد روز رستوران مانند Dishoom.

“من هیچ فروش تماس اما مشتریان نگه داشتن در تماس با” آقای Solanki می گوید.

Pallonji را تمشک – نوشیدنی که با افتخار تبلیغ آن فقدان هر گونه میوه ندارند – هنوز هم به نظر می رسد به اندازه کافی vim چپ در آن باستان بطری شیشه ای.

tinyurlis.gdv.gdv.htclck.ruulvis.netshrtco.de

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>